איך עובד מכשיר אולטרסאונד?

מערכת שורש  כח כסליו, תשפא  12/14/2020

מה תפקידה של בדיקת אולטרא סאונד ואיך היא עובדת?
.......................

איך עובד מכשיר אולטרסאונד?

צילום: freepic
אחת הבדיקות החשובות ביותר שנערכות בעולם הרפואה, היא בדיקת אולטראסאונד. זו בדיקה שמאפשרת לראות מה מתרחש בתוך הגוף, מבלי לבצע פעולה פולשנית וכן מבלי שיש צורך לסכן את הנבדק בקרינה.

בדיקת אולטראסאונד יכולה להתבצע באזורים שונים בגוף. אומנם הבדיקה הנפוצה ביותר נערכת לנשים לפני או בזמן הריון, אך ישנן בדיקות נוספות שניתן לבצע באמצעות אולטראסאונד, כולל לגברים.
בין היתר, מדובר על בדיקות בכיס המרה, כלי דם, בדיקות לב, בלוטת התריס, אולטרסאונד שדיים לאבחון גושים, בדיקות בערמונית ובשק האשכים, ועוד. ישנם מקרים הבדיקה תתבצע גם לצורך הוצאת ביופסיה.
בדיקת אולטרסאונד מומלץ  לעשות באופן פרטי. כך אפשר לקבל תור בהקדם, תוך מספר שעות ובמחיר נמוך. זאת להבדיל מבדיקות אולטראסאונד אשר מתבצעות באופן רגיל. צריך לזכור, במקרים רבים הבדיקה היא חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול ולכן זה משמעותי שהיא תיערך כמה שיותר מוקדם, בשביל שיהיה ניתן להחליט על תוכנית טיפול עתידית.
לפני שנסביר כיצד עושים בדיקת אולטראסאונד, כיצד המכשיר עובד, חשוב להדגיש, שברוב המקרים אין צורך בהכנה מוקדמת, אלא הסרת בגדים ותכשיטים מהמקום בו הבדיקה מתבצעת. עם זאת, ישנן בדיקות שמחייבות צום, כמו למשל אולטראסונד בטן וישנן בדיקות שמחייבות שלפוחית שתן מלאה, כמו למשל, במקרים אולטראסאונד רחם או ערמונית. הרופא ידע לספק מידע מלא, לפי הבדיקה, איזו הכנה יש לבצע.

כיצד מתבצעת בדיקה ואיך אולטראסאונד עובד
כל בדיקה מתבצעת בצורה מעט שונה ובהתאם לאיבר הנבדק. בדרך כלל, הנבדק יידרש לשכב על המטה, ובזמן זה הטכנאי ימרח מעט ג'ל על האזור אותו הוא מבקש לבדוק, ויעביר את המתמר על גבי האזור.

באותו שלב המסך אליו מחובר המתמר, יציג תמונות שונות, אותן יסמן הטכנאי, ידפיס ובסיום הבדיקה יספק אותן לנבדק. מעת לעת הנבדק יצטרך לשנות תנוחה, על מנת שיהיה ניתן לצלם אזורים שונים בגוף.

הג'ל אותו מורח הטכנאי על אזור הבדיקה, הוא שקוף, מבוסס מים, ואינו מהווה סכנה לנבדק. מטרתו לסייע להעביר את גלי הקול אותם קולט המתמר ומצליח לתרגם אותם לאותות חשמליים. המחשב של המכשיר, מעבד את האותות ויודע לתרגם אותם לתמונות, אשר מוצגות כאמור על גבי המסך. אותם גלי קול שמשודרים, אינם נשמעים באוזן אנושית.

רוב הבדיקות אינן פולשניות, במקרים מאוד ספציפיים ייתכן ותהיה בדיקה פולשנית, כמו למשל אם עושים בדיקת אולטראסאונד  דרך הוושט או דרך פי הטבעת על מנת לקבל תמונה של הערמונית. כמו כן, ישנן בדיקות אולטראסאונד של הרחם והשחלות אשר מחייב שימוש במתמר שמוחדר לנרתיק האישה.
לסיכום, אנחנו יכולים לראות שבדיקת אולטראסאונד היא מאוד ייחודית ומאפשרת לקבל תמונה מאוד מרשימה ואיכותית עבור מצבים שונים. מדובר בבדיקה לא מסוכנת ולכן גם הרבה מאוד רופאים משתמשים בה לצורך קביעת תוכניות טיפול עתידיות.